- 0 kr
Cykelpump - Gör din cykel lättrullad
Har du, som många andra, en trögtrampade cykel?
Det är ganska vanligt att man ser cyklister komma kämpande med sina tröga cyklar. Man kan riktigt se hur mycket dom får ta i för varje tramptag för att förflytta cykeln framåt. Med en snabb titt på hjulen kan man lätt konstatera att det är alldeles för lite luft i däcket. Det blir inte bara trögt att cykla med för lite luft, det ökar dessutom risken för genomslag och punktering.
Kolla på däckets sida så står det vilket lufttryck som rekommenderas i ditt cykeldäck. 3-4 bar brukar vara normalt i standarddäck. På racercyklar kan vissa köra på upp till 12-14 bar, men själv kör jag med ca 6-7 bar på min racer. Det är en smaksak. För att ha koll på hur mycket lufttryck du pumpar i behöver du en cykelpump med manometer.
En fotpump är det absolut enklaste och bekvämaste sättet att pumpa med (om vi bortser från att pumpa med kompressor). En fotpump står stadigt mot golvet med hjälp av fötterna och du använder båda händerna för att få bra kraft. En rejäl fotpump med manometer borde alla ha hemma i förrådet/garaget.
Fotpumpar
Har du däremot tänkt ha med dig cykelpumpen på cykelrundan är det ganska otympligt att släpa med sig en stor fotpump. Då passar en minipump bättre. Det finns mängder av olika minipumpar i olika storlekar. Det viktigtaste att tänka på är att cykelpumpen passar till ventilen du har på din hoj.
I stort sett finns det 3 olika sorters cykelventiler. Vanlig cykelventil (Dunlop) Bilventil (Schrader) och racerventil (Presta). Många cykelpumpar passar till samtliga, men för säkerhets skull, fråga i butiken när du köper så du inte bli stående med punka och en pump som inte funkar till din cykel.
Förutom vanliga cykelpumpar så finns det även Co2 pumpar. Det är helt enkelt en liten patron med kolsyra som du kan pumpa in i slangen. Dom tar mycket mindre plats än minipumpar och är lätta att ha med sig. Nackdelen är att det är en engångspatron. Det kan alltså vara bra att ha en extra Co2-patron med sig om du skulle råka ut för fler än en punktering.