- 0 kr
Kör du bil så vet du hur svårt det kan vara att upptäcka en cyklist utan lyse i mörker. Även om du har bra belysning på din bil, är det inte säkert att du ser cyklisten förrän det är för sent. Att använda cykellampor när du cyklar i mörker borde vara en självklarhet, ändå är det många som väljer att cykla utan. Detta utsätter inte bara dem själva, utan också andra trafikanter, för fara.
Att synas eller inte synas i mörker kan vara skillnaden mellan liv och död. Enligt statistik sker var femte kollision mellan motorfordon och cykel i mörker. Med bra cykelbelysning kan du synas på upp till 300 meters avstånd. Saknar cykeln reflexer och lyse är detta avstånd bara cirka 40 meter – en avgörande skillnad för både din och andra trafikanters säkerhet.
Det finns dessutom en lag som säger att cyklar som färdas i mörker måste vara utrustade med både belysning och reflexer. Om du däremot leder cykeln eller endast cyklar i dagsljus gäller inte detta krav.
Vad lagen säger om cykelbelysning i mörker
När du cyklar i mörker måste din cykel ha följande:
- Framlykta: En strålkastare som avger vitt eller gult ljus med tillräcklig ljusstyrka för att du ska kunna cykla säkert. Alternativt en lykta som syns tydligt på ett avstånd av 300 meter.
- Baklykta: En lykta baktill som avger rött ljus och tydligt syns på 300 meter. Om baklyktan blinkar måste den blinka med minst 200 blinkningar per minut.
- Reflexer:
- Röd reflex baktill.
- Vit reflex framtill.
- Vita eller orangegula reflexer åt sidorna.
Om din cykel saknar något av dessa krav och du stoppas av polisen, kan du få böter.
Gör en skillnad – syns i mörkret
Att utrusta din cykel med rätt belysning är inte bara ett lagkrav – det kan rädda liv. Med bra belysning syns du tydligt för andra trafikanter, och du får dessutom bättre kontroll och trygghet i mörkret. Nästa gång du cyklar på kvällen, fråga dig själv: Syns jag tillräckligt?
Se till att din cykel är rätt utrustad innan du ger dig ut i trafiken. Ett par enkla åtgärder kan göra hela skillnaden.